Välkommen till MTA Production

Postat den 3 juli 2015

Kritikerrosade Sofie Livebrant på fyr & festivalturné

Nu är Sofies turné igång och gårdagens spelning på Festivalen Peace & Love i Borlänge var en bra start för turnén på festivalescenerna i sommar.

Här spelar Sofie I sommar.

LIGHTHOUSE STORIES TURNÉ 2015

12/6 Odense, DK
13/6 Svendsborg Festival, DK
2/7 Peace & Love, Borlänge, SWE
12/7 Ljungskile Kyrka, SWE
13/7 Pater Noster Fyr, SWE
14/7 Kullens fyrplats, SWE
16/7 Kinnaird Head Lighthouse, UK
18/7 Cromarty Lighthouse, UK
20/7 Souter Lighthouse, UK
22/7 Hurst Castle, UK
24/7 Marstein Fyr, NO
26/7 Lindesnes Fyr, NO
13/8 Fyrskeppet Finngrundet, SWE
14/8 Göteborg Kulturkalas SWE 
15/8 Skottvång Gruva, SWE
16/8 Stevns Fyr, DK
19/9 Lunds Kulturnatt, Stadsteatern, SWE
4/12 Stockholm,Stallet, SWE

Postat den 1 juli 2015

”Kanske spelar vi endast för måsarna”

Sofie Livebrant hittar sånger i andras ord. Hennes nya skiva Lighthouse stories bygger på Jeanette Wintersons roman med samma namn. Den planerade turnén går till en rad kända fyrar i norra Europa.

Det är mycket på gång hemma hos Sofie Livebrant när jag når henne på telefon. Hon har precis tagit ett förmiddagsbad och förklarar att det var nödvändigt.

– Det är i dag skivan släpps och jag kände att jag behövde samla mig inför dagens aktiviteter. 

Tidigare har Sofie Livebrant tolkat bland andra Karin Boye och Emelie Dickinson. Trilogin fullbordas med tolkningen av Jeanette Wintersons roman Fyrväktaren. 

– Det är tre framstående författare från olika epoker som alla kännetecknas av en obönhörlig drivkraft. Det är också författare som fungerat som ett stöd för mig, nästan som mentorer. Det känns som jag känner dem genom deras konstnärskap.

Är det en slump att du valt att tonsätta tre kvinnliga författare?

– Det är ett sätt för mig att stötta och uppmärksamma viktiga konstnärskap. Jag har valt dem av konstnärliga skäl och sen har de även feministiska kopplingar.

Innan Sofie Livebrant beslöt sig för att tonsätta Fyrväktaren kontaktade hon Jeanette Winterson med en förfrågan om hon ville skriva sångtexter, men fick inget svar. 

– Det var då som jag tog beslutet att göra det själv. Hennes ord har känts så aktuella och viktiga för mig. Det kändes därför naturligt att tonsätta romanen. 

Fyrväktaren handlar om den föräldralösa flickan Silver som uppfostras av den blinde fyrväktaren Pew på skotska Cape wrath. Han berättar historier för Silver, berättelser som hjälper henne att växa upp.

– Jeanette lyckas att kombinera den hårda verkligheten med det magiska i berättelserna. Berättelserna ger ett slags panoramavy som vidgar perspektiven och på så sätt hjälper oss att klara av det som är tufft i den gråa vardagen. Jag älskar när berättelserna länkas till en väv och gränserna suddas ut. Jag ser mig själv i bokens olika personligheter. Jag ÄR dem på något sätt, säger Sofie Livebrant.

Sångerna bygger på fragment ur romanen, och Sofie säger att hon varit originaltexten trogen. Hon har inte använt sig av några rim eller refränger utan förlitat sig på den inneboende rytmiken i Jeanette Wintersons prosa.

– Jeanette befinner sig ofta nära poesin i sina täta meningar.

Förra sommaren begav sig Sofie Livebrant och de deltagande musikerna på skivan till Cape wrath i Skottland, platsen där Jeanette Wintersons roman utspelar sig. 

– Det var fantastiskt att besöka platsen där historien utspelar sig. Samtidigt överensstämde den inte riktigt med hur jag tänkt mig den från boken. Det jag framförallt har tagit med mig därifrån är ändå mötena med alla de människor som bor där. De fick mig att lära känna platsen på riktigt. 

Den planerade turnén, med start i Odense, har spelningar i Storbritannien, Sverige, Danmark och Norge. Det blir en okonventionell turné då spelställena denna gång är kända fyrplatser. I Sverige rör det sig om Pater Noster och Kullens fyrplats. Dessutom finns det ett antal festivalspelningar inbokade. Längs med turnén har hon också bjudit in gamla fyrväktare att berätta om platsens historier.

– Ärligt talat vet jag inte vad som kommer att hända, skrattar Sofie Livebrant. Men projektet går ut på att involvera många personer och få in flera berättelser. Att få spela på fyrplatser är en gåva för oss och även för publiken, miljöerna på dessa platser är så vackra, med enorma vidder. Fyrar är speciella och bär på många spännande historier som jag hoppas att de gamla fyrväktarna kan bidra med. Vi får se om publiken är knasig nog att komma, kanske spelar vi endast för måsarna.

Blir det fler tonsättningar av romaner?

– Jag har försökt att tonsätta Virginia Woolf i flera år, men hon skriver så pratigt, det går nog ändå inte. Sedan känner jag också att det kanske är dags för mig att skriva egna texter. Vi får se hur det blir med detta.

Tobias Magnusson 
Kultur- och debattredaktör på Göteborgs Fria Tidning

Postat den 19 juni 2015

Sångfångare

Sofie Livebrant har skapat 
musik till Jeanette Wintersons roman ”Fyrväktaren”. Nu väntar turné vid en rad fyrar.

Det var när Sofie Livebrant skrev låtar för och turnerade med Sofia Karlsson under flera år 
i mitten av 2000-talet som publiken lärde känna henne. Men då hade Livebrant redan komponerat mycket kör- och teatermusik i tjugo år.

– Jag lutar nog mer åt konstnärssidan, de som jobbar i det tysta, än artistsidan, de som vill synas. Var jag än är vill jag skapa kreativitet, jag kickar inte i gång på att bli sedd, säger Sofie
 Livebrant under en promenad genom Stockholm.

Nu har hon fått finna sig i det i alla fall. Livebrant är aktuell med sin fjärde skiva, ”Light
house stories”, baserad på textbitar ur Jeanette Wintersons roman ”Fyrväktaren”.

”Sångfångare” är hennes beskrivning över hur hon hittar låtar i andras ord.

– Jag har upptäckt att sagor och berättelser är en stor del av mig, mer än jag har förstått tidigare. Där jag bor i Gamla stan sitter det massor av berättelser i väggarna. Det är inte så att jag hör röster, det är bara en upplevelse som jag inte kan ta på. Särskilt när vi bodde i en lägenhet från 1500-talet, man hann inte ens dricka kaffe på morgonen innan man blev kreativ där.

I sommar turnerar Livebrant och hennes band vid en rad fyrar i Storbritannien, Sverige, Norge och Danmark.

– En fyr är en ganska laddad byggnad. Jag vet inte riktigt hur men jag har märkt det när jag har pratat med människor som har kopplingar till fyrar. Vi behöver ju också ledljus för att klara av det stormiga hav som är livet.

Nämn några av dina ledljus?

– Gången och dansen. Det är fysiska ledljus, men det är något som ger mig så otroligt mycket kraft. Poesi, dikter, ord, musiken, konsten … det är de sakerna som gör att jag orkar vara människa. Jag skulle gärna skriva men jag vågar inte.

Är det för att du har flera journalister i släkten?

– Nej, jag tror det är Dan Andersson, Virginia Woolf och Emily Dickinson som har gett mig den hämskon. De säger ändå ofta så bra det som jag skulle vilja säga. Men jag kan också känna ett moraliskt ansvar att våga visa vem man är, oavsett vilken nivå man ligger på. Att inte gömma sig bakom genier utan tala om vem man är med brister, och säga det man vill och hur det känns just nu.

Varje artist har sin publik och varje författare har sina läsare. Är du sträng mot dig själv?

– Ja, det tror jag. En viss stränghet föreligger.

Postat den 17 juni 2015

Sofie Livebrant: ”Lighthouse stories”

Det var som lyhörd Dan Andersson-kompositör, pianist och duettpartner till Sofia Karlsson på skiva och turnéer som Sofie Livebrant blev ett namn för den stora publiken.

Hon har en lätt och böjlig röst, vars känslighet kan påminna om Gillian Welchs och lyster om Joni Mitchells. Och som tycks vara som gjord för melodier med riktigt långa och ordrika texter.

 

Efter ett album utifrån dikter av Emily Dickinson från 2012 kommer nu ”Lighthouse stories” där hon tonsatt avsnitt ur Jeanette Wintersons roman med samma namn. Så smidigt och luftigt att man knappt tänker på att texterna är på prosa.

Backad av gitarr, fiol och dragspel och med en lätt irländsk ton i botten låter hon oss redan i albumets inledning möta det starka ljuset över havet i ”The sun” och inne i kroppen i ”His heart was beating like light”. En bländande effekt som varieras i de följande sångerna där fyrarnas jämt pulserande och flämtande ljus är den bärande meta­foren för den andning som finns i allt liv. Som i den hägringssköra sången om Tristan och Isolde som säger att ”There was no love potion. Only love”. Eller i den allra sista sången där solen går ner till ett ljuvt darrande dragspel.

Bästa spår: ”My silver and gold”

4 DN Martin Nyström

Postat den 4 juni 2015

Ny video med Hazelius Hedin

Officiell Video – Hazelius Hedin – ”Det Hände Sig En Aftonstund” – Från albumet  ”Sunnan”.